Duell: Sons of Liberty 2 nominert til Natt&Dags pris for årets forestilling. Natt&Dag-Prisen 2005 – Årets forestilling Oslo

 

Lisa C. B. Lie og Stina Kajaso er sannsynligvisdet morsomste du kan se på norske scener om dagen”, skrev Dagbladet i sin anmeldelse Med hjelp av den klassiske fortellingen, varieté og slapstick-humor framfører Sons of liberty en harsellerende tolkning av helterollen i den moderne populærkulturen. Superhelten er vårt alter ego og representerer drømmen om å være usårbar i det godes tjeneste.Aktørene trer inn i alle typer helte- eller offerroller og veksler mellom å representere det gode og det onde. Fragmenter av skjønnlitterære tekster, tegneseriereferanser, film og populærkultur tas i bruk som basis for scenisk eksperimentering og nyskaping. Med referanser fra bl.a. filmer som Braveheart og Ringenes Herre, tar de opp temaene seksualitet, død og ære. Forestillingen har en samfunnskritisk undertekst, som tar sider av dagens samfunn ut i det absurde.Performancegruppen samarbeider i denne produksjonen blant annet med den tyske regissøren Veit Sprenger fra Showcase Beat Le Mot og den svenske scenografen Anja-Lisa Rudka.


Varighet: 70 min

Produksjonen ble urfremført på Teaterhuset Avant Garden (Rosendal teater) 24 november 2004. Forestillingen ble spilt på Black Box Teater i Oslo i tre omganger, inkludert ekstraforestillinger, samt under Samtidsfestivalen 2005 og scenekunstmarkedet Showbox 2005. Forestillingen har også blitt spilt på Meteorfestivalen 2005, Bergen: Forestillingen ble

oversatt til engelsk og spilt på The Fringe Festival i Dublin 2006.