Regissøren Ole Johan Skjelbred, som stod bak suksessene Moby Dick og Arne Lygres Dager under i 2014 på Trøndelag teater, tar for seg de rike tekstene til trondheimsforfatteren Lisa Lie.

Stykket ble spilt på Trøndelag teater, Trondheim. Forestillingen ble godt mottatt av publikum og høstet lovord i pressen.

«En helsikes labyrint. Full av irrganger. Kjærlighetens forgreininger og feberfantasier. En forgreinet sjø av blod, tårer, sæd og sekreter. En søken mot et slags midtpunkt, et mål, en svøpe, kjærligheten, varmen, intensiteten,» skriver Trøndelag teaters i sin programtekst.

Her må man klargjøre sanseapparatet for å kunne fortolke et vrangbilde av verden slik man vanligvis ser den. For forfatter, regissør og performancekunster Lies univers er sammensatt og fordreid. I forestillingen Det er bedre å kappe det av enn å gå gjennom livet er det seksualitet, mørke og eventyrlige perspektiver som råder. Normaliteten er avviket.

I en grenseløs humoristisk, samtidig poetisk og sår tekst møter vi de siamesiske tvillingene Rød og Snø, som ble skilt ved fødselen. Det sterke båndet mellom de to fører til et etterlengtet gjensyn, som man i utgangspunktet kunne sett for seg som en solskinnshistorie tatt fra et glanset ukeblad, men som får fatale konsekvenser. Vandrende trusler som ulv, demoner og døden behøves ikke, da menneskene ser ut til å stå for ødeleggelsene selv.

Hvem av oss kan med hånden på hjertet si at man ikke ved jevne mellomrom trenger en korreks, om ikke annet en flukt fra det bestående? Hvem har definert sannhetene vi til daglig lever etter? Noen ganger bør vi kanskje tørre å la ubehageligheter utfordre oss i søken på noe mer ekte.

Et vrangbilde av verden?


Varighet: 1 time og 35 minutter.

Forestillingen hadde premiere på Studioscenen til Trøndelag teater 15 april 2016. Spilleperiode 15 april- 27 mai 2016.